SEMANGAT
GOTONG-ROYONG
Masyarakat pada hari
ini bersikap materialistik sehingga amalan hidup bermasyarakat seperti
bergotong-royong terpinggir. Bincangkan halangan-halangan amalan
bergotong-royong dan langkah-langkah untuk menarik minat masyarakat untuk
bergotong-royong.
Pada era globalisasi ini, masyarakat terdorong untuk mengutamakan kekayaan dan kekuasaan dalam mengejar arus kemodenan perdana kerana taraf hidup yang semakin meningkat. Masyarakat sanggup bekerja keras siang dan malam untuk mengumpul kekayaan sehingga terabai nilai-nilai murni yang pernah menjadi amalan masyarakat pada suatu ketika dahulu. Perkara ini tidak boleh dipandang enteng kerana masalah ini boleh menjejaskan perpaduan dan keharmonian negara. Oleh itu, pelbagai usaha telah dilaksanakan untuk menyemarakkan kembali aktiviti bergotong-royong. Malangnya, usaha tersebut tidak mendapat sambutan daripada masyarakat sendiri. Jika ditinjau dengan mendalam, masyarakat menghadapi beberapa halangan untuk menghadiri aktiviti-aktiviti bermasyarakat khususnya amalan bergotong-royong.
Pada era globalisasi ini, masyarakat terdorong untuk mengutamakan kekayaan dan kekuasaan dalam mengejar arus kemodenan perdana kerana taraf hidup yang semakin meningkat. Masyarakat sanggup bekerja keras siang dan malam untuk mengumpul kekayaan sehingga terabai nilai-nilai murni yang pernah menjadi amalan masyarakat pada suatu ketika dahulu. Perkara ini tidak boleh dipandang enteng kerana masalah ini boleh menjejaskan perpaduan dan keharmonian negara. Oleh itu, pelbagai usaha telah dilaksanakan untuk menyemarakkan kembali aktiviti bergotong-royong. Malangnya, usaha tersebut tidak mendapat sambutan daripada masyarakat sendiri. Jika ditinjau dengan mendalam, masyarakat menghadapi beberapa halangan untuk menghadiri aktiviti-aktiviti bermasyarakat khususnya amalan bergotong-royong.
Antara halangan yang dihadapi oleh masyarakat untuk melibatkan diri dalam aktiviti bergotong-royong ialah kehidupan masyarakat yang sibuk berkerjaya. Masyarakat pada hari ini lebih moden berbanding dahulu seiring dengan peredaran zaman. Masyarakat yang tinggal di kota metropolitan seperti Kuala Lumpur khususnya berfikiran lebih terbuka dan bersifat materialistik. Masyarakat menilai dari segi penampilan luaran dan mengamalkan sikap ‘bagai enau di dalam belukar melepaskan pucuk masing-masing’. Seseorang itu dinilai dari segi jenama pakaian, jenis kereta, jenis rumah, jawatan dalam pekerjaan dan tahap pengaruh dalam bidang masing-masing.
Sehubungan dengan
itu, masyarakat berlumba-lumba membanting tulang mengumpul kekuasaan untuk
mengukuhkan kedudukan masing-masing. Akibat daripada budaya pemikiran tersebut,
kebanyakan masyarakat yang tinggal di kota raya mempunyai karier yang sibuk
kerana rata-rata menjawat pekerjaan yang profesional seperti ahli perniagaan,
peguam dan akauntan. Selain itu, bukan kaum lelaki sahaja yang keluar mencari
nafkah bahkan kaum wanita turut ikut serta. Taraf kaum wanita dikatakan
‘berdiri sama tinggi duduk sama rendah’ dengan kaum lelaki dalam alam kerjaya.
Ini dapat dibuktikan apabila kaum wanita diberi kepercayaan untuk menjawat
pangkat yang tinggi dalam sesebuah firma besar. Lantaran itu, rutin harian
banyak dihabiskan di tempat kerja berbanding di rumah. Kesan daripada itu,
walaupun kegiatan bergotong-royong diadakan di tempat kediaman masing-masing
tetapi amalan bergotong-royong tiada sambutan kerana masing-masing tiada di
rumah. Malang lagi, ada yang langsung tidak mengambil peduli persekitaran
sehingga tidak mengetahui adanya kegiatan bergotong-royong ini. Oleh itu, kita
dapat simpulkan bahawa kesibukan dalam kerjaya menjadi penghalang kepada amalan
bergotng-royong.
Institusi rukun tetangga yang tidak berfungsi juga merupakan salah satu daripada halangan kepada amalan bergotong-royong. Institusi rukun tetangga ditubuhkan untuk memelihara keamanan dan kesejahteraan kawasan kediaman akan tetapi kemudahan ini tidak digunakan sebaiknya.
Pada suatu ketika
dahulu, institusi rukun tetangga bergerak secara aktif yang diketuai oleh
penghulu kampung. Organisasi ini juga melibatkan golongan pemuda-pemudi selain
daripada golongan yang lebih tua. Secara tidak langsung, golongan muda dapat
bekerjasama dan mengeratkan silaturrahim dengan golongan tua seperti yang
diuar-uarkan dalam kempen di televisyen iaitu ‘yang tua dihormati yang muda
disayangi’. Pada setiap malam, penghulu akan mengadakan mesyuarat di balai raya
untuk membincangkan keselamatan dan aktiviti-aktiviti yang akan dilaksanakan.
Melalui itu, amalan seperti bergotong-royong dapat dijalankan dan masyarakat
juga berpeluang untuk bergaul mesra. Apabila zaman telah berubah, kehidupan
masyarakat juga mengalami anjakan paradigma. Kini, organisasi ini hampir tidak
bergerak lagi kerana tiada pelapis untuk mengendalikannya. Orang muda sibuk
berkerjaya sehingga ke luar negara kerana tawaran pendapatan yang lumayan. Ini
memberi gambaran awal kepada kita bahawa golongan muda lebih memandang ganjaran
untuk melakukan sesuatu. Oleh itu, mereka tidak berminat mengendalikan
institusi rukun tetangga yang tidak memberi pulangan hasil. Sebagai hasilnya,
keruntuhan institusi rukun tetangga memberi pengaruh yang besar kepada amalan
bergotong-royong.
Kita tidak dapat
menafikan bahawa banyak kebaikan yang diperoleh oleh masyarakat daripada amalan
bergotong-royong. Menyedari hal ini, kerajaan berusaha untuk menanam kembali
amalan ini dalam kalangan masyarakat. Sehubungan dengan itu, kerajaan telah
melaksanakan beberapa inisiatif untuk menarik perhatian dan minat masyarakat
terhadap amalan bergotong-royong. Antaranya ialah melaksanakan kempen dengan
berkesan. Kempen ini bertujuan untuk menyedarkan masyarakat tentang kepentingan
bergotong-royong serta sebagai rangsangan untuk melibatkan masyarakat dalam
amalan ini. Untuk memastikan kempen ini benar-benar berjaya, peranan media
massa dan media cetak sangat penting. Media elektronik boleh menghebahkan
kempen ini di dalam televisyen, radio dan suratkhabar agar masyarakat terdedah
dengan maklumat tersebut secara meluas. Walaupun kempen seperti ‘cintailah
sungai kita’ dan ‘jom ganyang aedes’ merupakan aspek kesihatan dan alam sekitar
tetapi kempen ini secara tidak langsung menuntut masyarakat untuk
bergotong-royong. Contohnya, kempen ‘jom ganyang aedes’ memerlukan masyarakat
untuk bergotong-royong membersihkan kawasan tempat pembiakan aedes iaitu di
longkang atau daun-daun kering di sekitar kawasan rumah. Kempen-kempen tersebut
dilihat berkesan kerana masyarakat mula berjinak-jinak dengan amalan tersebut
di samping untuk menjaga kebersihan. Kejayaan kempen ini terhasil di atas
kerjasama media elektronik dan juga kerajaan seperti bak kata pepatah ‘yang
berat sama dipikul yang ringan sama dijinjing’ yang akhirnya membuahkan hasil.
Bak kata pepatah
‘melentur buluh biar dari rebungnya’. Oleh itu, untuk memastikan masyarakat
pada generasi akan datang agar tidak ketandusan nilai ini, langkah seperti
penerapan dalam pendidikan di sekolah wajar dilaksanakan untuk menyemai amalan
ini dari peringkat awal lagi. Dalam pendidikan, amalan ini dapat ditanam
melalui mata pelajaran seperti pendidikan moral dan sivik kewarganegaraan.
Melalui mata pelajaran tersebut, pelajar didedahkan dengan kepentingan nilai-nilai
murni dan mengaplikasikan nilai tersebut dalam kehidupan. Guru memberi
pendedahan dan penerangan tentang nilai-nilai murni tersebut dan menjalankan
pelbagai aktiviti untuk mendekatkan para pelajar dengan amalan nilai-nilai
murni. Selain itu, sekolah juga memain peranan penting untuk menggalakkan
pelajar supaya bergotong-royong. Pada hari yang tertentu seperti Hari Guru,
Hari Sukan dan pekhemahan pasukan beruniform, sekolah menetapkan pelajar dan
guru untuk bergotong-royong membersihkan kawasan sekolah. Secara tidak
langsung, para pelajar dipupuk amalan ini sejak dari bangku sekolah dan akan
diteruskan sehingga dewasa dalam komuniti masyarakat. Oleh yang sedemikian,
langkah menerapkan nilai ini dalam pendidikan oleh kerajaan harus dipuji.
Langkah yang lain
untuk menanam nilai ini dalam diri masyarakat ialah penglibatan dari badan
bukan kerajaan(NGO) dengan lebih giat. Badan NGO boleh turun padang untuk
membantu kerajaan menarik minat masyarakat dalam amalan gotong-royong. Untuk
merealisasikan harapan kerajaan mewujudkan masyarakat bergotong-royong,
syarikat swasta boleh menganjurkan pertandingan kampung tercantik dengan
ganjaran lumayan kepada pemenang. Dengan cara itu, masyarakat lebih tertarik
untuk menyertainya dan mula bergotong-royong mencantikkan kawasan perkampungan.
Perlibatan badan NGO yang lebih giat dan aktif dapat menunjukkan kepada
masyarakat betapa pentingnya amalan tersebut dalam kehidupan komuniti. Melalui
itu, masyarakat diharapkan mendapat mesej yang dibawa oleh kerajaan untuk
mempergiat amalan ini.
Secara tuntasnya,
amalan bergotong-royong ini sangat penting dalam kehidupan bermasyarakat
sehingga kerajaan mengambil beberapa inisiatif untuk menghidupkan kembali
amalan tersebut. Kerajaan boleh mengguna kaedah yang lain dan lebih kreatif
untuk memikat masyarakat. Jika amalan ini terus terkubur, masyarakat akan hidup
dalam keadaan tidak aman dan sengsara. Sehubungan dengan itu, masyarakat harus
bermula dari sekarang untuk mengubah diri agar amalan ini dipraktikkan sehingga
akan datang dan dianggap amalan yang ‘tak basah dek hujan, tak lekang dek
panas’. Sebagai penutup wacana, marilah kita belajar amalan yang baik ini dan
mengamalkannya dalam kehidupan seharian. Bak kata pepatah, ‘yang baik dijadikan
teladan,yang buruk dijadikan sempadan’.
No comments:
Post a Comment